DIY Deo

Het zal iets minder dan een jaar geleden zijn, dat ik met vriendinnen in een leuk restaurantje in Amsterdam zat te smullen en bij te kletsen, toen een van hen een potje uit haar tas trok en me het bijna als een geheim rekwisiet toestopte. Ze vertelde me erbij, dat het gemaakt was door een kennis en dat het de béste deo was "ever". Ik ben van nature nogal een stinkertje. Als dit witte goedje mijn oksels fris kon houden, dan moest het wonderspul zijn!

potje van boven
De volgende dag probeerde ik het meteen. Het opbrengen was eerst een kleine worsteling: de substantie in het potje was hard en niet smeerbaar. Een lepeltje bod uitkomst. Een bolletje ter grootte van een erwtje bleek genoeg voor een oksel. De harde substantie smolt snel onder mijn oksel en werd een aangename crème. 's Avonds bleek dat het spul had gewerkt: ik was helemaal geurloos de dag doorgekomen. 

Nu kwam de proef op de som: een avondje dansen. Ik trok een colbertje aan met een hemdje eronder, wat er normaal gezien onherroepelijk toe leidde dat ik de volgende dag naar de stomerij kon. 
Over het feestje kan ik zeggen dat het er sauna-warm was en dat ik geen moment heb stilgestaan.

Je kunt nauwelijks geloven hoe blij ik was toen ik 's avonds mijn colbertje uittrok en nog net zo zepig rook als toen ik me uren daarvoor had staan opmaken. Ik was overtuigd!

De belofte van de ingrediënten maakten me nieuwsgierig. Kon ik dit wonderbaarlijke goedje zelf maken? Het potje vermeldde: Kokosolie, maizena, zuiveringszout en etherische oliën. Het meeste daarvan had ik in huis: maizena en kokosolie in het keukenkastje, en etherische olie voor het geurtje had ik nog naast mijn oliebrandertje staan. Zuiveringszout vond ik bij de apotheek in het schap (maar goedkoper vond ik het later bij de toko).
Grappig genoeg lag precies de zaterdag daarop het NRC op de mat met daarin een recept. Op internet vond ik meer recepten: o.a. bij de groene meisjes en trendy mommy.

Ik ben uitgegaan van de mengverhouding van het recept in NRC en heb daar wat aanpassingen op gemaakt. Mijn ervaring de eerste keer was dat het volledig smelten van de olie ervoor zorgde dat alle ingrediënten naar beneden zakten tijdens stollen. Als het warm weer is hoef je de olie niet eens te verwarmen.

ingredienten maizena, zuiveringszout, kokosolie en etherische olie

DIY deodorant

2 eetlepels kokosolie
2 eetlepels zuiveringszout
2 eetlepels maïzena
en een paar druppeltjes etherische olie voor de geur.

Verwarm de helft van de kokosolie tot vloeibaar giet deze over in een een metalen kommetje of een ander bakje dat warmte niet vasthoudt. Voeg daar de lepel onverwarmde olie, het zuiveringszout, de maizena en een paar druppeltjes etherische olie aan toe.
Blijf een paar minuten goed roeren. Zet je kommetje eventueel in een bakje koud water of op een ice-pack. Roeren is belangrijk: als je niet roert zakken de werkzame stoffen zout en maizena naar onder.
Doe je deodorant over in een afsluitbaar potje en haal er steeds een beetje uit met een lepeltje.
Veel succes!