Citroenrasp

Ik ben dol op citroen. Als klassieker bij de vis kan het de ammoniasmaak verdoezelen en de echte smaak van de vis ophalen. Als zuurtje in een salade geeft hij een fruitigere diepte dan bijvoorbeeld azijn. Een paar druppels ervan - met een paar klontjes ijs - in je anders zo platte water en je hebt een verkwikkend drankje.

citroenrasp
citroenrasp
Toch noem ik mezelf geen zuurbekkie. Ik ben namelijk voornamelijk dol op de smaak van citroen. Die intense volle fruitige smaak die talloze gerechten diepte geven zonder zuur te worden. De smaak die diepte geeft, die bij spaarzaam gebruik dat beetje "je ne sais quoi" geeft. Die smaak zit hem niet in het sap, die zit in de schil.

Bij ons in de supermarkt zijn de biologische citroenen alleen te koop in netjes van 2 en als gevolg ligt er bij mij in de fruitschaal altijd wel eentje te verpieteren. En bovendien heb ik heel vaak gewoon slechts een beetje sap nodig en ligt de rest van die heerlijke vrucht te wachten op een geschikt recept. Het sap verwerken is vaak niet zo'n probleem: ik doe het in een dressing en als ik het echt niet nodig heb vries ik het in. Tot voor kort gooide ik dan de schil weg: dag lekkere aroma-booster! Dat was me mijn eer te na, dus ging ik op zoek naar een manier om zest te drogen. Tot mijn verbazing was het super simpel.
citroenen @ ekodis, Amsterdam
 citroen raspen en drogen
citroen raspen en drogen






Een kind kan de was doen:
  • Was de citroen goed,
  • Rasp hem voorzichtig, zodat je geen wit meeraspt, want dat is bitter, 
  • Vang de rasp op en droog het enkele uren op de verwarming. Voel of het droog is: als het droog genoeg is verpulvert de zest tot poeder in je vingers,
  • Bewaar het in een goed afsluitbaar potje op een donkere plek.
Als je het wilt gebruiken in gerechten: 1 theelepel is ongeveer een halve citroen.

zest van 3 citroenen in een potje
ingrediënten: citroenrasp
Oh ja, natuurlijk wil ik niet achterhouden dat je citroenzest gewoon kunt kopen: in een potje, in de supermarkt, rijkelijk geconserveerd met o.a. suiker en dus (helaas) alleen bedoeld voor zoete gerechten. Ingredienten: "Suiker, citroenschil, natuurlijk citroenextract, gemodificeerd zetmeel, zuurteregelaar (citroenzuur), conserveermiddel (kaliumsorbaat), kleurstof (curcumine)" (bron: dr. Oetker).


0 reacties :

Een reactie posten