Smaakverhaal #1

Het begon ermee dat ik me afvroeg of ik met de restjes van de venkel niet iets kon doen: Na verwijderen van die de buitenste rok blijft er zo weinig over. Het is zo lekker en zo zonde om dat allemaal weg te gooien.
Toen las ik in delicious. magazine een tip om je keukenafval te gebruiken: je kunt er je eigen bouillon van trekken! Ik ging experimenteren en ontdekte talloze mogelijkheden.

Easy does it:
1. Voor het schillen was je eerst je groenten goed.


schillen in het water
2. Je zet een pannetje met half water op een laag pitje en gooit daar tijdens het koken alles in wat geen zand bevat.
3. laat een uur of langer sudderen, let op dat de pan niet droog kookt. Als je denkt dat het goed is proef je even. Meestal is het wat zoetig: het is ongezouten bouillon, dat herkennen onze smaakpapillen niet als soep.





prut in de doek
4. Neem een tweede pan, daarop een zeef en daarin een keukendoek die gewassen is zonder wasverzachter!* Schep de inhoud van de bouillon in de zeef en pers met een lepel alle lekkere sappen uit je groenten. Als je klaar bent en er komt nauwelijks nog iets uit, kun je de uiteinden van de doek opdraaien en het sap er nog uitwringen boven de pan. Dit zijn de lekkerste druppels!

heldere bouillon
Je kunt eindeloos variĆ«ren, een aantal toppers op een rij: 
- buitenste venkelrok en -scheuten
- wortelschillen
- courgette-eindjes
- pastinakenschillen
- aardpeerschillen
- broccolistelen
- aspergekontjes
- artisjokbladeren
- uienrestjes en -schillen
- champignonsteeltjes
- maisrestjes
- alle kruidensteeltjes
- vleesrestjes
etc.


Van een aantal dingen heb ik ontdekt dat ze niet lekker zijn: 
- teveel selderij: dat overheerst (maar ik heb nog nooit geprobeerd alleen selderijbouillon te maken), 
- knoflook: op een of andere manier wordt dat bitter,
- pompoenpitten en schillen: ruikt verrukkelijk, smaakt naar niks,
- aardappelschillen: die kun je beter frituren en er chips van maken

En wat doe ik er dan mee?
Als je heel weinig water hebt gebruikt, dan kun je de soep binden en er een saus van maken bij het eten dat je zojuist hebt bereid. Als je meer hebt dan is het heerlijke bouillon om in te vriezen en later te gebruiken om als heldere bouillon te eten, of als maaltijdsoepje, lekker met veel groenten en wat pasta of granen erin. Verder gebruik ik het om mijn stoofvlees in te sudderen. Vooral stoofvlees met pastinaak-bouillon krijgt een wonderlijke snoeperige smaak!

Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen. Mocht iemand nog do's en don'ts hebben, dan hoor ik ze graag en plaats ik ze.





* Een keukendoek die gewassen is zonder wasverzachter is cruciaal: Wasverzachter en resten waspoeder zijn bitter, ruiken naar bloemen en fris gewassen kinderen, maar het is verre van lekker. Dus als je onzeker bent, eerst die doek uitwassen. (dat kan evt. in een bak water met een schep zout)

0 reacties :

Een reactie posten